Assistentiewoningen Ten Vesten en Goudinegracht

Onze maatregelen betreffende het Corona-virus


Assistentiewoningen Ten Vesten en Goudinegracht

  1. Onze maatregelen om wonen, leven en zorg te continueren

Algemene hygiënische maatregelen

Intern worden de hygiënische richtlijnen gevolgd en wordt er rekening gehouden met een veilige sociale afstand indien mogelijk.

We adviseren om dagelijks temperatuurcontrole te doen bij alle bewoners en bij verhoogde temperatuur (>37.5°C) nemen we de gepaste maatregelen.

Personeelsleden hebben mondmaskers en beschermkledij ter beschikking ter preventie voor zichzelf en de bewoners.

Ieder verdiep heeft een dispenser met handontsmetting dat de bewoners vrij kunnen gebruiken.

 

Maatregelen ten aanzien van de bewoner

De bewoners blijft zoveel mogelijk in hun assistentiewoning, maar er mag zeker wel nog gewandeld worden in de gang (met voldoende afstand te bewaren) en het gebouw mag verlaten worden maar er mag niet buiten de domeinen gegaan worden van VZW Wieltjesgracht.

Het sociaal contact voor de bewoners wordt gegarandeerd door dagelijkse contacten met onze medewerkers maar ook door externe professionele medewerkers zoals thuisverpleging en familiaal helpster.

Om de sociale afstanden van de bewoners te beschermen zijn er extra maatregelen getroffen betreffende hun boodschappen en maaltijden.

Onze dienst warme maaltijden is uitgebreid, buiten een gewone warme maaltijd kan er ook gezorgd worden voor een ontbijt en avondmaal. Het ontbijt wordt aan huis gebracht tussen 8u en 8u30, het avondmaal wordt verpakt gebracht samen met het middagmaal. Het ontbijt en avondmaal wordt aangeboden als een pakket voor €3/dag. Warme maaltijd kost €7.

Boodschappen worden wekelijks georganiseerd in samenwerking met het Seniorenteam. Iedere bewoner kan zijn boodschappenlijstje doorgeven aan het rechtstreeks aan het Zorgnetwerk. Men ontvangt hiervoor een maandelijkse factuur en per boodschappenservice rekent men €1.5 extra aan. Ook de apotheek levert voor onze assistentiewoningen.

Boodschappenlijstjes, maaltijden en voorschriften kunnen doorgegeven worden via volgende kanalen:

Verder zijn de bakkers ook welkom voor hun eigen bakkersrondes, alsook komt de mobiele winkel van AD Shopping terug naar de assistentiewoningen.

Onze groepsactiviteiten gaan niet meer door, deze zijn uitgesteld.

Zowel medewerkers als bewoners die nood hebben aan een gesprek, kunnen ook terecht bij Christine Geloen (pastoraal medewerker), en dit op dinsdagvoormiddag, woensdagnamiddag, donderdag en vrijdag.

 

  1. Afspraken met externen

Boodschappen

Boodschappen die buitenom onze samenwerking met het Seniorenteam vallen kunnen nog gebeuren door familieleden maar vragen we zoveel mogelijk te beperken om zo het risico op besmetting minimaal te houden.

 

Communicatie

Het is op verschillende manieren mogelijk om te communiceren met de bewoners.

  1. Bezoek op flat

Bezoek is enkel mogelijk op de flat of op het domein (niet in de binnentuin). Bezoek buiten het domein wordt niet toegestaan. De bezoeker dient zijn mondneusmasker gedurende het gehele bezoek te dragen. Graag voldoende afstand bewaren en zeker geen fysiek contact (zoals knuffelen, hand geven, ...) Wie op reis is geweest naar het buitenland (oranje of rode zone), wordt gevraagd om je bezoek 14 dagen uit te stellen. Bezoekers die ziektesymptomen vertonen, een positieve coronatest hebben gehad of nauw in contact geweest zijn met mogelijk besmet persoon, kunnen gedurende 14 dagen niet op bezoek komen.

Bij bezoek vragen wij om u te registreren op het formulier aan de inkom (Ten Vesten) of op de flat (Goudinegracht). Dit geldt voor zowel professionele bezoeken (huisarts, thuisverpleging…) als niet-professionele bezoeken (familieleden). Graag uw handen ontsmetten voor en na het gebruik van de balpen!

We begrijpen dat deze vraag zeer drastisch is maar dit is noodzakelijk voor de veiligheid van onze bewoners en medewerkers.

  1. Contact via het raam en telefoon

Vooral op de benedenverdieping is het mogelijk om even aan het raam te staan en een babbeltje te doen via de telefoon.

  1. Telefonisch

Dit kan via het vast toestel/GSM van de bewoner.

  1. Per post

Er kan natuurlijk ook nog altijd contact genomen worden op de best gekende manier, namelijk per post.

Dit kan door de post te sturen naar volgend adres voor Ten Vesten:

Naam bewoner

Hoge Wieltjesgracht 16/flatnummer

8900 Ieper

 

Voor de Goudinegracht:

Naam bewoner

Lange Torhoutstraat 31/flatnummer

8900 Ieper

Onze bewoners zijn reeds zeer dankbaar voor de vele kaartjes en tekeningen, hartelijk bedankt hiervoor!

 

  1. Vragen betreffende deze maatregelen?

Voor vragen of bemerkingen betreffende deze maatregelen kan je altijd terecht bij

Justine Toebat 057/22.69.58  justine.toebat@wieltjesgracht.be (maandag tem vrijdag)

 

De genomen maatregelen worden getroffen in samenwerking met het Agentschap Zorg en Gezondheid, deze maatregelen kan u terugvinden op hun webpagina: https://www.zorg-en-gezondheid.be/corona-richtlijnen-voor-zorgprofessionals